فشرده‌سازی تصاویر دارای درجه‌ی تفکیک مکانی بالا مبتنی بر تخمین زیرباندهای جزئیات در حوزه‌ی تبدیل موجک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه الکترونیک، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه شاهرود

چکیده

درجه‌ی تفکیک مکانی مناسب در بسیاری از انواع تصاویر اهمیت بالایی دارد زیرا دربرگیرنده‌ی اطلاعات برخی جزئیات مهم می‌باشد. در عمده‌ی انواع تصاویر مانند تصاویر متنی، چهره، اثرانگشت و پزشکی کارایی روش‌های استخراج ویژگی تاحد زیادی به کیفیت تصویر وابسته است. درجه‌ی تفکیک مکانی بالا یکی از مهمترین عوامل افزایش کیفیت تصویر است اما موجب افزایش حجم حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز می‌شود؛ لذا اهمیت روش‌های موثر فشرده‌سازی دوچندان می‌شود.
در روش فشرده‌سازی پیشنهادی در این مقاله، ابتدا ابعاد تصویر ورودی به کمک تبدیل موجک تا حد مشخصی کاهش یافته و سپس تصویر به کمک هر روش کدگذار دلخواهی قابل فشرده‌سازیاست. در مرحله‌ی بازسازی، ابتدا تصویرِ کاهش یافته به کمک کدگشای متناظر، بازسازی شده و سپس ابعاد آن به کمک تخمین زیرباندهای جزئیات در حوزه‌ی تبدیل موجک، افزایش می‌یابد.
در بخش شبیه‌سازی و ارزیابی، دو نوع تصویرِ متداول و مهم شامل تصویر متنی و تصویر چهره (نماینده‌ی تصاویر دارای طیف به ترتیب عمدتاً میان‌گذر و عمدتاً پایین‌گذر) به عنوان مطالعه موردی انتخاب و در هرکدام، کارایی فشرده‌سازی و بازشناسی تصاویر فشرده شده به کمک ترکیب روش پیشنهادی با سه روش JPEG، JPEG2000 و SPIHT بررسی می‌شود. نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهنده‌ی تاثیر قابل توجه روش پیشنهادی در کاهش حجم ذخیره‌سازی تصویر فشرده‌شده و حفظ همزمان کارایی بازشناسی است.

کلیدواژه‌ها